Arhiv razmer GPS podatki   Napiši obvestilo    Prijava  Gorniški oglasi TS kažipot  TK Gora  e-Gora
petek 19.april 2024 - 04:38 i Informacije

Razmere v gorah

RSS podatki
Vseh zadnjih 20 prispevkov
Iskanje po bazi podatkov

Novejši prispevki: (30)



Note 6.156 Paberki 156 of 172 UEK::FN01METEOR "TOM VRHOVEC, Ljubljana" 809 lines 2-SEP-1994 11:26
UEK::FN01METEOR "TOM VRHOVEC, Ljubljana" 809 lines 2-SEP-1994 11:26
-< Kako ravnati, da je okolju prijazno >-
--------------------------------------------------------------------------------
PLANINSKA ZVEZA SLOVENIJE
KOMISIJA ZA VARSTVO GORSKE NARAVE


TURNO SMUČANJE IN VARSTVO NARAVE

V zimskem času postane glavna dejavnost mnogih gornikov
turno smučanje. Zaradi vabljivosti smučanja po nesteptanem
snegu in enoličnosti vijuganja na smučiščih, kjer v zadnjih
zimah tudi manjka snega, število turnih smučarjev narašča. To
pa je lahko dodatna obremenitev za gorsko naravo. Pomembno je,
da se je ob zimskem obisku gora zavedamo in jo s primernim
vedenjem poskušamo čim bolj zmanjšati.
Obremenitev se kaže predvsem v poškodovanosti rastlin
in
motenju živali. Neposredno škodo predstavljajo mehanske
poškodbe, ki nastanejo zaradi ostrih robnikov smuči. Poškoduje
se travna ruša, še pogosteje pa pritlikavo grmičevje in mlada
drevesa. Največ poškodb nastane na začetku in ob koncu zime,
ko je snežna odeja najbolj revna.
Poškodovanost pa prinaša tudi nekatere neljube
posledice:
zmanjša se odpornost lesnatih rastlin proti boleznim in
škodljivcem, zato v primeru večjih poškodb praviloma sledi
propad rastline. Tako se zmanjša pomlajevanje, kar je še
posebej nevarno na zgornji meji uspevanja gozdov, kjer na
mlade rastline vpliva že množica naravnih neugodnih dejavnikov
(nizke temperature, veter, zimsko izsuševanje).
Še večjo škodo pa turni smučar povzroča z vznemirjanjem
živali. Večina gorskih živali neugodne zimske razmere preživi
v neaktivnem stanju ali pa se umakne v ugodnejše lege,
nekatere pa ostanejo aktivne v najvišjih predelih tudi pozimi.
Gamsi, kozorogi in srnjad se oskrbijo z zalogo maščobe, gozdne
kure pa se s stalno aktivnostjo vzdržujejo pri življenju.
Omenjene živali so tudi najbolj izpostavljene vplivu turnega
smučanja.
Nenaden pojav turnega smučarja živali preseneti in v
paniki se razbežijo. Ob tem pa se jim močno poveča poraba
energije, še posebej v težavnih snežnih razmerah. 45
kilogramov težak kopitar v teku porabi do 10-krat več energije
kot pri hoji, za tek v pol metra globokem snegu pa potrebuje
kar 60-krat več energije kot za hojo po kopnem. Porabljeno
energijo v zimskih razmerah živali zelo težko nadomestijo.
Zmanjša se tudi njihova pozornost, poveča se smrtnost zaradi
padcev, poškodb v plazovih, izčrpanosti in lakote.
Splašene živali zapuste zanje najugodnejšo lego,
umikajo
se v odročnejše, manj primerne predele. Tam se koncentrirajo
in z objedanjem povzročajo škodo v gozdu, ki ima na takih
mestih običajno varovalni značaj.
Gozdne kure (poleg divjih petelinov tudi snežni jereb)
večino zime, razen v kratkih obdobjih iskanja hrane, prežive
v snežnih luknjah, ki pa jih v primeru motnje zapustijo in se
dolgo ne vrnejo. Pri tem pa so izpostavljene neugodnim
temperaturam in izgubi energije, ki jo težko nadomestijo.
@ivali tako vstopajo v pomladno obdobje razmnoževanja
oslabljene, zato se pogosto zmanjša plodnost. Med parjenjem
sta še posebej občutljiva ruševec in veliki divji petelin, ki
ob stalni motnji za vedno zapustita ogroženo območje.
Ponekod se pojavlja posebna oblika turnega smučanja,
kjer
smučarje na izhodišče pripelje helikopter (od tod tudi ime
heli-ski ali heli-smuk). Verjetno ni treba posebej poudarjati,
da taka uporaba motornih transportnih sredstev nikakor ne sodi
v gorski svet. Motnja, ki jo povzroči helikopter, je še veliko
večja kot pojav smučarja. Helikopter in druga motorna letala
naj bojo v gorah za reševanje in oskrbovanje, nikakor pa ne za
komercialne namene.
Verjetno si kar težko predstavljamo, da s tem, ko
zapeljemo čez kakšen grm ali zaplato kopne trave ali splašimo
skupino gamsov, ogrožamo gorsko naravo. Če bi bili v gorah
samo mi, resnično ne bi bilo problemov.Tako pa bo za nami
prišel še kdo, nekateri so tod smučali že pred nami, mnogo
smučarjev je istočasno na sosednjih pobočjih in tako se
negativni vplivi na žalost seštevajo, preplašene živali pa vse
težje najdejo mirne kotičke.
Ker gorski svet ni namenjen samo zadovoljevanju naših
rekreacijskih užitkov, ampak je predvsem življenjski prostor
številnih rastlin in živali, bomo morali tudi ob zimskem
obisku gora upoštevati nekatera naravovarstvena pravila in
priporočila in naše interese uskladiti s potrebami teh
prebivalcev gora. Nekatere predele bo potrebno popolnoma
prepustiti naravi, drugod pa poskusiti povzročiti čim manj
škode.
Kot imamo v zavesti, da se moramo zaradi nevarnosti
plazov nekaterim pobočjem izogniti, se bomo morali navaditi
izogibati se območjem, kjer bi vznemirjali živali ali
poškodovali rastlinstvo. Najlažje se bomo prilagodili, če bomo
dobro poznali življenjske navade ogroženih vrst, kar ob
obilici ustrezne literature ne bo težko.

PRAVILA VEDENJA:
* Smučanju po preskromni snežni odeji se je najboljše
odpovedati. Izogibajmo se kopnih predelov. Če ne gre drugače,
snamemo smuči, kar bo boljše, kot siliti čez pas ruševja s
smučmi na nogah.
* Zelo škodljiva je smuka skozi redke gozdne predele,
predvsem na zgornji gozdni meji in v mladih nasadih. V gozdu
se po možnosti držimo gozdnih cest.
* Izogibamo se rezervatov, krmišč in ustaljenih poti
divjadi.
* Ne smučajmo v mraku, ko je aktivnost živali največja.
* Mirno in počasi prismučajmo na območje, kjer z veliko
verjetnostjo pričakujemo divjad. Če nanjo naletimo, jo obidemo
daleč naokoli, brez ustavljanja, zbujanja pozornosti ali celo
zasledovanja.


Ko boste naslednjič prijetno utrujeni po napornem
vzponu
stali na vrhu, pripravljeni za spust po opojnih snežnih
pobočjih, pomislite tudi na kaj drugega, kot samo na užitke
vijuganja. @e s tem boste naredili velik korak k ohranitvi
našega gorskega sveta.


POZIV LJUBITELJEM, OBISKOVALCEM IN PREBIVALCEM GORSKEGA SVETA

Če na izletih in popotovanjih, ob delu ali razvedrilu opazite
nepravilnosti ali naletite na probleme, za katere menite, da
so posledica človekovega pretiranega poseganja v okolje, vas
prosimo, da svoja opažanja sporočite Komisiji za varstvo
gorske narave pri Planinski zvezi Slovenije, Dvoržakova 9,
Ljubljana. Sporočite nam tudi, če boste zvedeli za načrte, za
katere menite, da niso najbolje prilagojeni okoljevarstvenim
zahtevam. Veliko lažje je namreč ukrepati v fazi načrtovanja
kot pa tedaj, ko je škoda že povzročena. Skupaj in
organizirano bomo laže ukrepali, posredovali in iskali
ustrezne rešitve ter tako poskušali čim bolj ohraniti naš
ranljivi gorski svet.

Besedilo: Igor Maher
Planinska zveza Slovenije, Ljubljana, junij 1994
************************************************************

PLANINSKA ZVEZA SLOVENIJE
KOMISIJA ZA VARSTVO GORSKE NARAVE

GORNIŠKE POTI IN VARSTVO NARAVE

Gorništvo je bilo v preteklosti dolgo omejeno na male
skupine zagnancev, ki niso občutno pritiskale na gorsko
okolje. Šele po industrijski revoluciji, ko je modernemu
človeku ostajalo več prostega časa, se je ob splošnem
navdušenju širših slojev predvsem mestnega prebivalstva začelo
osvajanje gorskega sveta. Gradili so koče in zavetišča,
nadelovali so poti, ceste in železnice so iz dolin prodirale
vse višje, žičnice so užitka in zabave željnim meščanom
olajšale dostop do vratolomnih višin, kar je kmalu pokazalo
tudi slabe strani.
Prvi problemi se pojavijo že ob osnovni dejavnosti v
gorah - hoji. Vsak korak pomeni določen pritisk na podlago. Z
množičnostjo se ta vpliv samo še stopnjuje in tako lahko 600
korakov na isto travno rušo v enem letu povroči njen propad.
Najprej propadejo na tlačenje občutljive vrste. Če se
pritisk nadaljuje, jim sledijo tudi najbolj prilagodljive.
Odstranitev rastlinskega pokrova, ki je s koreninami držal
skupaj humusno plast, pa gola tla izpostavi vetru in
padavinam. Erozija s svojimi uničevalnimi procesi dobi prosto
pot. Ob nalivih voda neovirano odnaša tla s pobočij, v dolinah
pa nato zasipava plodno zemljo in poti.
Rastlinstvo naših gora pa je različno občutljivo na
tlačenje. Najbolj ogrožena so vlažna rastišča, zelo občutljiva
je tudi vegetacija ekstremnih visokogorskih rastišč, kjer
slabe življenjske razmere onemogočajo ponovno zaraščanje.
Gozdna vegetacija je manj občutljiva, paziti moramo le na
mlada drevesca. Najmanj ogroženi pa so planinski pašniki.
Različno občutljivost moramo upoštevati, ko se
odločamo,
kod bomo utrli pot do vrhov naših gora. Velik pomen pri
ocenjevanju škode pa ima tudi nagib poti. Najhujše poškodbe
nastanejo na poteh, ki strmo sekajo pobočja. Mednje sodijo
tudi vsem dobro znane bližnjice. Na njih ima erozija najlažje
delo.
Na poteh, kjer se začno razvijati erozijski procesi, se
nivo glede na okolico vse bolj znižuje in pot postane
neprijetna za hojo, zato se ji začnemo izogibati. Na obeh
straneh nastajajo dodatne poti, kjer tudi kmalu propade vsa
vegetacija, začne se odnašanje tal, nastane splet erozijskih
jarkov in proces se tako vse bolj širi. Sanacija takih
erozijskih žarišč je izredno zapletena in dolgotrajna, zato je
bolje, da jih preprečimo že na začetku.
Poseben problem so zavarovane plezalne poti. Množica
klinov, jeklenic in vklesanih stopnic deluje v estetskem
smislu zelo vsiljivo. Poleg tega pa je potrebno že pri
nadelavi take poti paziti, da se ne ogroža redkih rastlinskih
in živalskih skalnih združb ali geoloških posebnosti.
Obiskovalci gora na gorniških poteh, predvsem če so
hrupni, motijo gorske živali. Še hujšo motnjo pa predstavljajo
psi, ki nas spremljajo na izletih, toliko bolj, če niso na
vrvici. Tako zaradi psov prestrašeni svizci prežive v svojih
rovih veliko več časa, kot če jih vznemiri obiskovalec na
poti. S tem pa je prekinjeno zanje še kako pomembno nabiranje
zalog v kratkem gorskem poletju. Le z zadostnimi zalogami
maščobe lahko v podzemnih rovih prespijo dolgo zimo.
Neprijetne posledice obiska gora se kažejo tudi v
trganju
cvetja ob poteh, neurejenih smetiščih ali celo nasmetenosti ob
poteh. Nekateri odpadki lahko pri živalih, ki med smetmi
stikajo za hrano, povzročijo resne poškodbe. Tudi kurjenje
ognja ob poteh je kljub romantičnosti zelo nevarno. Požar
lahko v trenutku uniči gozd, ki je potreboval desetletja, celo
stoletja, da je zrasel.
Zaradi vseh naštetih neprijetnosti je razumljiva
odločitev gorniške organizacije, da ne bo več nadelovala novih
poti v gorskem svetu, temveč bo skrbela le za vzdrževanje in
ekološko sanacijo obstoječih. Čuvanje obstoječe mreže poti
mora biti skrb vseh obiskovalcev gora. Uničevanje oznak in
varoval, rušenje zidov in hoja po bližnjicah vsekakor ne
sodijo k tem prizadevanjem. Pri hoji po gorah se držimo
obstoječih poti, če pa se odločimo za pot po brezpotju,
upoštevajmo različno občutljivost gorskega rastlinstva in
živalstva.
Zaradi pretirane množičnosti bo potrebno omejiti tudi
množične pohode v gore, predvsem v najbolj občutljive predele.
Taki pohodi morajo postati le spomin na obdobje zgodovine, ko
so družbene zahteve po množičnosti prevladovale nad
naravovarstvenimi.

PRIPOROČILA OBISKOVALCEM GORSKEGA SVETA
* Na poti v gore skrbimo za ohranjanje in spoštovanje kulturne
krajine in kmeta kot njenega nosilca.
* Ostanimo na poti, kajti z zapuščanjem poti veliko bolj
obremenjujemo rastlinstvo in vznemirjamo nekatere vrste
živali.
* Ne skrajšujmo poti z bližnjicami, da ne pospešimo razvoja
erozijskih žarišč.
* V strogo zavarovanih predelih naj bojo psi na vrvicah.
* Ne trgajmo cvetja ob poti, ker nam bo pred vrnitvijo domov
tako ali tako popolnoma ovenelo.
* Ne plašimo živali s pretiranim hrupom.
* Ne uničujmo geoloških zanimivosti.
* Ne odmetavajmo odpadkov - vse, kar smo prinesli v gore, naj
se z nami tudi vrne v dolino.
* Na planinah za seboj zapirajmo lese, da živina ne bo
uhajala.
* Ne prožimo kamenja, ker nikoli ne vemo, kdo je pod nami.
* Pazimo, da s cigaretnim ogorkom ne povzročimo požara. Tudi
kurjenje ognja sodi le na posebej urejena mesta.

KOLIKOR JE PREVEČ STEZA, TOLIKO SIROMAŠNEJŠE SO GORE IN
KOLIKOR GORE PREVEČ RAZVREDNOTIMO, TOLIKO SMO OROPALI SAMI
SEBE.
(Stanko Klinar)



POZIV LJUBITELJEM, OBISKOVALCEM IN PREBIVALCEM GORSKEGA SVETA

Če na izletih in popotovanjih, ob delu ali razvedrilu opazite
nepravilnosti ali naletite na probleme, za katere menite, da
so posledica človekovega pretiranega poseganja v okolje, vas
prosimo, da svoja opažanja sporočite Komisiji za varstvo
gorske narave pri Planinski zvezi Slovenije, Dvoržakova 9,
Ljubljana. Sporočite nam tudi, če boste zvedeli za načrte, za
katere menite, da niso najbolje prilagojeni okoljevarstvenim
zahtevam. Veliko lažje je namreč ukrepati v fazi načrtovanja
kot pa tedaj, ko je škoda že povzročena. Skupaj in
organizirano bomo laže ukrepali, posredovali in iskali
ustrezne rešitve ter tako poskušali čim bolj ohraniti naš
ranljivi gorski svet.

Besedilo: Igor Maher
Planinska zveza Slovenije, Ljubljana, junij 1994
************************************************************


PLANINSKA ZVEZA SLOVENIJE
KOMISIJA ZA VARSTVO GORSKE NARAVE


PLEZANJE IN VARSTVO NARAVE

PREDSTAVITEV PROBLEMA
Alpinizem in plezanje sta dejavnosti, ki se v veliki
meri
odvijata v naravnem okolju. Kljub temu bi težko trdili, da
plezalec v steni nevarno ogroža življenje na Zemlji. Vendar se
moramo zavedati, da vsaka človekova dejavnost podira
ravnotežje v okolju, še posebej v občutljivih ekosistemih in
ob čedalje večji množičnosti te dejavnosti.
Množičnost, ki visoke alpske stene ponavadi obide,
najbolj zadeva osamljene stene zunaj alpskega prostora ( npr.
v Ospu, Črnem Kalu). Take stene so, predvsem v primorskih
predelih, priljubljeno zbirališče plezalcev v času, ko razmere
v hladnejših stenah niso ugodne. Množični obisk pa seveda po
svoje neprijetno vpliva na okolje.
Tudi ekološki pomen zunajalpskih sten je drugačen od
pomena alpskih sten. Prve predstavljajo posebno življenjsko
okolje sredi ekološko drugačnega sveta. Mnoge vrste so v takih
stenah našle zatočišče, ko so se v ledenih dobah umikale pred
ledenim pokrovom ali pa se pozneje spet vračale. To so
osamljene točke, ki ponavadi nudijo edino možno zatočišče
mnogim rastlinskim in živalskim vrstam. Te se pred motnjo
nimajo kam umakniti. Vznemirjena ptica ne more odleteti v
sosednjo, mirno steno, kot lahko v Alpah, ker ponavadi daleč
naokoli ni nobenega ekološko primernega okolja.
Zaradi posebnih rastiščnih in življenjskih razmer v teh
stenah so tudi rastlinske in živalske vrste specifične in
redke ter zato ob množičnem obisku ogrožene. Na žalost pa v
svoji materialistični omejenosti največkrat ne vidimo, kako
pomembno je ohranjanje ogroženih, redkih vrst. Raznolikost
življenja je kvaliteta, ki se je še vse premalo zavedamo. Od
nje bo najverjetneje odvisen tudi naš obstanek na tem planetu.

OGRO@ANJE NARAVE
* Na strmih skalnih odlomih rastejo mnogi lišaji, mahovi,
praproti in višje rastline. Najbolj so ogrožene rastline
skalnih razpok.
* Stene nudijo zavetišče in mesto za gnezdenje veliko
živalskim vrstam, od katerih so mnoge težko prilagodljive,
redke in ogrožene.
* Zaradi neurejenega pristopa in sestopa je ogroženo
rastlinstvo in s tem posredno tudi živalstvo pod steno.
* Pojavlja se problem odpadkov.
* Zaradi uničevanja kmetijskih površin v okolici sten
(teptanje, divje parkiranje in taborjenje, kurjenje) prihaja
do sporov z okoliškimi prebivalci.

PRAVILA VEDENJA
Ker prepovedi navadno ne zaležejo in neredko dosežejo
celo nasprotni učinek, se jih čimbolj izogibamo. Bistveno je,
da se vsak plezalec začne zavedati možnih škodljivih vplivov,
ki jih lahko njegova dejavnost ima. Vsekakor je nujno
usklajevati športno-rekreativne in naravovarstvene interese.
* Večino osamljenih zunajalpskih sten moramo obravnavati
kot naravovarstveno pomembno območje, tudi če niso uradno
zavarovane kot naravni spomenik. Odpiranje in nadelava novih
smeri oziroma sten mora potekati v sodelovanju z
naravovarstveno službo (Zavodom za varstvo naravne dediščine).
Stene je treba glede na interese plezalcev in
naravovarstvenikov razvrstiti v več kategorij. Kjer naravno
okolje ni ogroženo, omejitve niso potrebne. Z naraščanjem
naravovarstvene pomembnosti pa se veča obseg potrebnih
prilagajanj in omejitev, od pazljivosti pri plezanju prek
delnih prostorskih in časovnih omejitev do popolne zapore
najbolj ogroženih predelov.
* V steni se izogibamo posegom, kot so lomljenje ali
žaganje drevja, čiščenje razpok, spreminjanje skalnih oblik.
* Izogibamo se predelov, kjer bi ogrožali obstoj
rastlinskih in živalskih vrst. V primeru, da je pod steno ali
na vstopu opozorilna tabla, jo upoštevajmo. Tabla plezalce
seznanja s pogoji plezanja, npr. s prepovedjo v času, ko tam
gnezdijo ogrožene vrste ptic.
* Pri dostopu in sestopu uporabljamo obstoječe poti, če
pa
teh ni, poskrbimo za organiziran in urejen dostop.
* Poskrbimo za ureditev parkirnih prostorov, stranišč,
prostorov za prenočevanje.
* Ustrezno poskrbimo za odpadke.
* Upoštevajmo želje okoliških prebivalcev in spoštujmo
njihovo lastnino (travnike, njive, sadovnjake, vinograde).
* Ker je na razpolago vse več umetnih plezališč, ne
organizirajmo množičnih prireditev in tekmovanj v naravnem
okolju.
* Poskrbimo za čim večjo obveščenost in ozaveščenost
plezalcev.


NAJ SE TUDI V PRAKSI POTRDI MISEL, DA JE PLEZALEC TUDI VARUH
NARAVNEGA OKOLJA, KAJTI LE TAKO BOMO DO@IVELI ZADOVOLJSTVO OB
TEJ ŠPORTNO-REKREATIVNI DEJAVNOSTI. LE S PRILAGAJANJEM BOMO
DOSEGLI TISTO KULTURO VEDENJA, KI OMOGOČA SO@ITJE IN
PRE@IVETJE NARAVE IN ČLOVEKA.

LA@E SE PRILAGODI PLEZALEC KOT PA OGRO@ENA @IVAL ALI RASTLINA,
KI NIMA MO@NOSTI, DA BI SE UMAKNILA.


POZIV LJUBITELJEM, OBISKOVALCEM IN PREBIVALCEM GORSKEGA SVETA

Če na izletih in popotovanjih, ob delu ali razvedrilu opazite
nepravilnosti ali naletite na probleme, za katere menite, da
so posledica človekovega pretiranega poseganja v okolje, vas
prosimo, da svoja opažanja sporočite Komisiji za varstvo
gorske narave pri Planinski zvezi Slovenije, Dvoržakova 9,
Ljubljana. Sporočite nam tudi, če boste zvedeli za načrte, za
katere menite, da niso najbolje prilagojeni okoljevarstvenim
zahtevam. Veliko lažje je namreč ukrepati v fazi načrtovanja
kot pa tedaj, ko je škoda že povzročena. Skupaj in
organizirano bomo laže ukrepali, posredovali in iskali
ustrezne rešitve ter tako poskušali čim bolj ohraniti naš
ranljivi gorski svet.

Besedilo: Igor Maher
Planinska zveza Slovenije, Ljubljana, junij 1994
************************************************************



PLANINSKA ZVEZA SLOVENIJE
KOMISIJA ZA VARSTVO GORSKE NARAVE



GORNIŠKE POSTOJANKE IN VARSTVO OKOLJA


Namen prvih koč, zavetišč v naših gorah je bil predvsem
nudenje zavetja ponoči ali v neugodnih vremenskih razmerah, ki
so gornike ujele na poti. Sčasoma pa je v koče začel prodirati
dolinski standard, želeli smo si čim več udobja, katerega smo
bili vajeni doma. To je povečalo porabo energije, vode,
transportne stroške in zaradi tega tudi negativne vplive na
okolje. Teh vplivov se tedaj nismo zavedali v taki meri kot
danes, ko so posledice človekove prisotnosti v visokogorju
dobro znane. Zato moramo udobje v naših kočah zmanjšati na
stopnjo, ki nam bo omogočala preživetje v času našega obiska
v gorah, istočasno pa čim manj obremenjevala gorsko okolje.
Gorniške postojanke lahko ob neustreznem načrtovanju
predstavljajo grobo vizuelno motnjo v prostoru, ostali
okoljevarstveni problemi pa so vezani predvsem na porabo
energije ter s tem onesnaževanje zraka, tal in vode, porabo
vode in "proizvodnjo" odpadne vode, kopičenje trdnih odpadkov
in v manjši meri tudi zvočno onesnaževanje.
Med viri energije v postojankah, predvsem v višjih
legah,
kjer priključek na javno omrežje ni vedno mogoč, prevladujejo
agregati, ki so dejanska in potencialna obremenitev okolja.
Stalno je namreč prisotna nevarnost razlitja goriv in olj,
tako med obratovanjem kot med transportom in skladiščenjem.
Upoštevati moramo tudi, da izgorevanje fosilnih goriv vse bolj
prispeva k nezaželjenemu učinku tople grede. Od alternativnih
virov je najprimernejša uporaba sončne energije, tako direktno
(sončne celice) kot posredno preko ogrevanja vode (sončni
kolektorji). Pri izkoriščanju energije vetra sta problematična
hrup in krajinska podoba vetrnega generatorja. Tudi
izkoriščanje vodne energije (male hidroelektrarne) ima kot
velik poseg v prostor svoje pomanjkljivosti. V postojankah je
še najpogostejši kombiniran sistem oskrbe z energijo, kjer
klasične vire dopolnjujejo alternativni.
Najpomembnejši dejavnik pri energetski oskrbi
postojank
pa je racionalna raba energije. Na tem področju so verjetno
največje rezerve. K varčevanju z energijo veliko prispeva
uporaba sodobnejših tehnologij (varčevalne žarnice, varčnejši
aparati) in zmanjševanje udobja v kočah (ogrevanja,
osvetlitve, umivanja, pranja).
Največji problem postojank so odpadne vode, ki vse
prepogosto odtekajo po še ne povsem znanih podzemnih poteh v
doline. Ker je odplake večinoma nemogoče speljati po
kanalizaciji do čistilnih naprav, je potrebno že pri
postojankah poskrbeti najprej za zmanjšanje porabe vode, nato
pa za učinkovito čiščenje. Manjšo porabo najlažje dosežemo z
zmanjševanjem udobja. V gorah se vsekakor lahko odpovemo
razkošnemu umivanju, skromnejša ponudba hrane pa pomeni manjšo
porabo vode v kuhinji. Spalna vreča oziroma rjuha, ki jo
prinesemo s seboj, veliko prispeva k manjši količini odpadne
vode, ker je manj pranja posteljnine. Uporaba spalne vreče bo
sčasoma vsekakor morala postati obveza vseh obiskovalcev gora.
Zamenjava stranišč na izplakovanje s suhimi tudi pomembno
zmanjša količino odplak.
Velik problem so tudi trdni odpadki v gorah. Možnosti
za
zmanjšanje količine odpadkov so precejšnje. Odpovedati se je
potrebno vsej nepotrebni embalaži, enkratnemu pakiranju. V
kuhinji naj bi dobila prednost sveže pripravjena, enostavna
hrana pred konzerviranimi jedmi. Sortiranje odpadkov omogoča
njihovo ponovno uporabo (kompostiranje, vzreja prašičev),
neuporabni preostanek odpadkov pa je potrebno transportirati
nazaj v dolino ali poskrbeti za pravilen sežig. Tudi
obiskovalci morajo skrbeti za zmanjševanje nepotrebne
embalaže, vse smeti morajo odnesti nazaj v dolino, da dodatno
ne obremenjujejo koče.
Zvočno onesnaževanje je v največji meri vezano na
agregate, občasno pa k temu pripomore tudi oskrbovanje
postojank, predvsem helikoptersko.
Za reševanje teh problemov se bomo morali potruditi
prav
vsi, od lastnikov, oskrbnikov in osebja postojank pa do
obiskovalcev samih. Naloge društev, oskrbnikov in osebja so na
kratko sledeče:
* Uvajanje okolju prijazne energetske oskrbe koč.
* Gradnja učinkovitih čistilnih sistemov za odpadne vode.
* Zmanjševanje udobja v kočah, varčevanje z energijo in vodo.
* Zmanjševanje količine odpadkov, njih sortiranje in
odstranjevanje.
* Podpiranje okoljevarstveno sprejemljivih transportnih
sredstev pri oskrbi koč.
* Zaprtje voznih cest do koč za javni promet.
* Zaustavitev širjenja nočitvenih zmogljivosti.

Najvažnejše naloge obiskovalcev postojank pa so:
* Pristajanje na zmanjšano udobje in varčevanje z energijo in
vodo.
* Izogibamo se hrane in pijače v enkratni embalaži, ki v
vsakem primeru, ne samo v gorah, obremenjuje naše okolje.
* Lastne odpadke odnesemo s seboj v dolino.
* Obvezna uporaba spalnih vreč, ki jih prinesemo s seboj ali
kupimo v koči.
* Kvaliteta bivanja v postojanki je odvisna tudi od kvalitete
zraka v njej. Ne pokvarimo ga s cigaretnim dimom. Kajenje
vsekakor ne sodi v javne zaprte prostore, za to so na
razpolago širna prostranstva zunaj koče.

Čim prej moramo spremeniti naš pogled na gorniške
postojanke. Te ne smejo biti centri dolinskih navad in udobja.
Postati morajo zavetišča, ki bodo gorniku omogočala preživetje
v neugodnih razmerah noči ali slabega vremena ter
zadovoljevala njegove osnovne potrebe. Pri tem mu bodo lahko
istočasno nudila zadovoljstvo ob misli, da s svojim početjem
po najboljših močeh prispeva k ohranitvi okolja.



KDOR NE PRISTAJA NA ZMANJŠANO UDOBJE, NAJ PROSIM PRENOČUJE V
DOLINI !


POZIV LJUBITELJEM, OBISKOVALCEM IN PREBIVALCEM GORSKEGA SVETA

Če na izletih in popotovanjih, ob delu ali razvedrilu opazite
nepravilnosti ali naletite na probleme, za katere menite, da
so posledica človekovega pretiranega poseganja v okolje, vas
prosimo, da svoja opažanja sporočite Komisiji za varstvo
gorske narave pri Planinski zvezi Slovenije, Dvoržakova 9,
Ljubljana. Sporočite nam tudi, če boste zvedeli za načrte, za
katere menite, da niso najbolje prilagojeni okoljevarstvenim
zahtevam. Veliko lažje je namreč ukrepati v fazi načrtovanja
kot pa tedaj, ko je škoda že povzročena. Skupaj in
organizirano bomo laže ukrepali, posredovali in iskali
ustrezne rešitve ter tako poskušali čim bolj ohraniti naš
ranljivi gorski svet.

Besedilo: Igor Maher
Planinska zveza Slovenije, Ljubljana, junij 1994
************************************************************

PLANINSKA ZVEZA SLOVENIJE
KOMISIJA ZA VARSTVO GORSKE NARAVE



GORNIŠTVO, PROMET IN VARSTVO OKOLJA

Promet, predvsem avtomobilski, je eden večjih krivcev za
veliko onesnaženost okolja, ki smo jo uspeli doseči že na
celotnem planetu. Plini in delci, ki se sproščajo pri
izgorevanju goriva v motorjih, povzročajo onesnaženost zraka,
voda in tal, sodelujejo pri procesih segrevanja ozračja in
spreminjanja klime, pri uničevanju zaščitne ozonske plasti in
nastajanju kislih padavin. Predvsem široke avtoceste, po
katerih se ta promet odvija, predstavljajo veliko rano v
krajini. Zanje žrtvujemo še kako pomembne rodovitne površine.
Verjetno se bomo posledic te urbane erozije zavedli veliko
prepozno in brez možnosti popravnega izpita. Tla, ki so
nastajala stoletja ali celo tisočletja, bodo tako za vedno
izgubljena.
Alpe predstavljajo za promet veliko naravno oviro, zato
so prometni tokovi speljani po redkih ugodnih prehodih preko
te ovire. Danes gre preko Alp 60 milijonov ton blaga in preko
60 milijonov ljudi letno. Združevanje in povezovanje Evrope bo
še povečalo gospodarske vezi in s tem izmenjavo ljudi in
blaga, zato naj bi se obseg prometa podvojil že do leta 2000.
Na žalost gre večina prometa po cestah namesto po železnici,
ki je okoljevarstveno veliko ugodnejša.
Več kot polovico vseh kilometrov prevozimo zaradi
dejavnosti v prostem času. Mednje sodi tudi gorništvo oziroma
turizem, povezan z gorništvom. Predvsem konec tedna in ob
praznikih se promet proti goram in nazaj zelo poveča. Zato da
se povzpnemo za nekaj sto višinskih metrov, vsak konec tedna
prevozimo sto ali več kilometrov. Zavedati se moramo, da s tem
postajamo nezanemarljiv onesnaževalec okolja. Tega pa se vse
bolj zavedajo tudi v turističnih krajih, kamor se zginjajo
množice avtomobilskih obiskovalcev. Marsikje se avtomobilski
promet že umika iz gorskih krajev, čeprav ne toliko zaradi
visoke okoljevarstvene zavesti, kot iz bolj praktičnih
razlogov: promet z obilico avtomobilske pločevine namreč
zmanjšuje turistično privlačnost. Za avtomobilski promet se
zapirajo tudi mnoge atraktivne gorske ceste, ki ostajajo
prevozne samo z javnimi sredstvi.
Javna transportna sredstva so vsekakor primerna alter-
nativa individualnemu avtomobilskemu prometu. Pa smo se
motorizirani gorniki pripravljeni odreči svojemu jeklenemu
konjičku in presedlati na vlak ali avtobus? Dokler država ne
bo dala prednosti in podpore železnici, je malo verjetno, da
bi vsi okoljevarstveni pozivi kaj pomagali. Čew bo železnica
dražja od avtomobila, je težko pričakovati sodelovanje
gornikov.
Vožnja z osebnim avtom pa ni samo cenejša, je tudi
udobnejša in omogoča večjo prilagodljivost, časovno (ni vezana
na vozni red) in prostorsko. V zadnjem času povsod po Alpah
narašča število gozdnih in kmetijskih pa tudi dovoznih cest do
planinskih postojank, ki tako izgubljajo svoj osnovni značaj.
Vse te ceste seveda omogočajo vožnjo v višje predele, pri tem
pa se med vožnjo v nizkih prestavah močno poveča sproščanje
škodljivih snovi in motenje miru živali.
Avto je tudi hitrejši od javnega prometa, nasprotno pa
lahko čas med vožnjo z vlakom izkoristimo za kaj koristnega
(branje knjige, vodnika, pregled zemljevida). Obenem pa
avtomobilski dovoz manjša prilagodljivost in pestrost, ker se
moramo vračati na izhodišče k parkiranemu avtomobilu.
Predvsem pa bomo morali v bodoče pri ocenjevanju slabih
in dobrih plati lastnega avtomobilskega dovoza bolj upoštevati
tudi škodo v okolju.

Ukrepi za zvečanje privlačnosti javnega prometa in umik
avtomobilov iz gora, predvsem iz območij nad mejo stalne
naseljenosti:
1. Ukrepi na globalnem nivoju, kjer je potrebno sodelovanje
vseh alpskih držav:
* Izdelava enotnega prometnega koncepta za alpski prostor.
* Pospeševanje razvoja železniškega prometa na račun cestnega.
* Zaustavitev načrtovanja in gradnje tranzitu namenjenih
avtocest in hitrih cest.
* Dodatno obdavčenje vseh vozil, ki ne izpolnjujejo predpisov
o emisijah škodljivih snovi.
* Vzdrževanje vozil, omejevanje hitrosti in iskanje novih
tehnoloških rešitev, da bi zmanjšali obremenitev okolja s
škodljivimi snovmi.
* Sprememba cenovne politike v javnem, predvsem železniškem
prometu. V nekaterih alpskih državah gorniki že lahko
uveljavljajo določene popuste kot je družinski popust, posebne
povratne tarife za konec tedna itd.
* Prilagajanje voznega reda interesom gornikov.
* V turističnih krajih naj bi bil javni prevoz do atraktivnih
izhodišč za izlete že vštet v ceno izleta, kot na primer cena
skibusa v ceni smučarske karte.
* Razmisliti je treba o omejitvi prometa na gozdnih in
podobnih cestah, predvsem v zaščitenih predelih. Še posebej
ostro je treba nastopiti proti motokrosistom, ki nimajo nič
skupnega z gorništvom in ki jim zmogljivi motorji omogočajo ne
samo vožnjo po gozdnih in planinskih poteh, temveč tudi izven
njih.

2. Ukrepi na nivoju gorniške organizacije:
* Motorizirane gornike je treba predvsem pravilno informirati.
Večina vodniške literature je na žalost prirejena
avtomobilskemu dostopu.
* Omejitev prometa na dovoznih cestah do planinskih postojank.
* Potrebno je doseči, da bomo imeli gorniki s člansko izkaz-
nico popust na javnih transportnih sredstvih.
* Obnoviti je treba poti in markacije od avtobusnih in
železniških postaj do sedanjih "avtomobilskih" izhodišč. Te
poti so običajno v slabem stanju.
* Obnoviti je treba peš poti, ki so bile poškodovane ali
uničene ob gradnji gozdnih cest. Lep primer je dolina Suhe v
Fužinskih planinah.
* V planinskih kočah morajo biti vozni redi avtobusov in
vlakov dobro vidni.
* Planinska društva morajo večjo skrb nameniti organizaciji
izletov. Zanimiva in posnemanja vredna je praksa nekaterih
avstrijskih društev, ki organizirajo avtobusne prevoze za
svoje člane, predvsem v predele, ki so slabo dostopni z
javnimi sredstvi. Ne gre za klasično organizacijo izleta,
ampak gornike samo dostavijo na izhodišče, od tam pa ti po
lastni izbiri (lahko tudi pod vodstvom vodnika) nadaljujejo
vzpon. Konec dneva jih nato avtobus pobere na dogovorjenih
mestih. Nekatera društva imajo organizirano nekakšno
informacijsko borzo, ki usklajuje prevoze članov.
* Spodbujanje potovanja s kolesom. Moderna tehnologija (gorsko
kolo) je tak način do neke mere olajšala. Potrebno pa je še
poskrbeti za prevoz koles z vlakom. Dolga potovanja s kolesom,
na katerih spoznavanju novih krajev dodajamo tudi gorniške
vzpone, postajajo vse bolj popularna, pa čeprav zaradi obilice
opreme, ki jo je potrebno voziti s seboj, niso ravno
enostavna.

Zavedati se moramo, da mora prav vsak posameznik po svojih
najboljših močeh prispevati k temu, da se poskuša naš planet
ohraniti v stanju, ki bo omogočal preživetje nam pa tudi našim
vnukom. Eden od takih prispevkov je lahko tudi omejitev vožnje
z avtomobili. Navaditi se bo treba, da bomo na račun
ohranjanja našega okolja prisiljeni žrtvovati tudi del udobja,
ki smo se ga vse preveč navadili.



POZIV LJUBITELJEM, OBISKOVALCEM IN PREBIVALCEM GORSKEGA SVETA

Če na izletih in popotovanjih, ob delu ali razvedrilu opazite
nepravilnosti ali naletite na probleme, za katere menite, da
so posledica človekovega pretiranega poseganja v okolje, vas
prosimo, da svoja opažanja sporočite Komisiji za varstvo
gorske narave pri Planinski zvezi Slovenije, Dvoržakova 9,
Ljubljana. Sporočite nam tudi, če boste zvedeli za načrte, za
katere menite, da niso najbolje prilagojeni okoljevarstvenim
zahtevam. Veliko lažje je namreč ukrepati v fazi načrtovanja
kot pa tedaj, ko je škoda že povzročena. Skupaj in
organizirano bomo laže ukrepali, posredovali in iskali
ustrezne rešitve ter tako poskušali čim bolj ohraniti naš
ranljivi gorski svet.

Besedilo: Igor Maher
Planinska zveza Slovenije, Ljubljana, junij 1994
************************************************************


PLANINSKA ZVEZA SLOVENIJE
KOMISIJA ZA VARSTVO GORSKE NARAVE



GORSKO KOLESARJENJE, GORNIŠTVO IN VARSTVO NARAVE

Zadnja leta je tehnološki razvoj v gorski svet
pripeljal
kopico novosti, ki omogočajo poleg hoje in plezanja še
drugačne dejavnosti, drugačen stik z naravo. Najbolj opazna
sta jadralno padalstvo in gorsko kolesarjenje. Oba sta močno
povezana z gorništvom. Ne samo, da sta vezana na isti prostor,
temveč tudi akterji teh dejavnosti neredko izhajajo iz
gorniških vrst. Tako padalstvo kot kolesarjenje popestrita
rekreativno udejstvovanje v gorah.
Gorsko kolo oziroma kolo za vse terene, kot ga lahko še
imenujemo, izvira iz Kalifornije in se je hitro razširilo v
Evropo. Tudi pri nas je prodaja skokovito narasla, vendar
večina lastnikov gorska kolesa le redko uporablja v gorah,
kajti kljub vsem tehničnim izboljšavam še vedno zahteva veliko
telesno pripravljenost in obilico znanj, ki omogočajo varno in
uspešno gibanje v naravi. Gorski kolesarji pa bi morali med
drugim vedeti tudi nekaj o škodi, ki jo s svojo dejavnostjo
povzročajo v okolju, ter o odnosih do drugih uporabnikov
prostora (kmetov, gozdarjev, gornikov...).
Vsaka dejavnost v okolju namreč predstavlja določeno
obremenitev, določen odklon od naravnega ravnotežja, še
posebej v občutljivem gorskem okolju. Vpliv na okolje je
večinoma zanemarljiv, če gre za malenkostne posege. Razmere pa
se močno poslabšajo, ko določena dejavnost doseže masovne
razsežnosti. To velja tako za gorništvo kot za vse
alternativne rekreativne dejavnosti v gorah.
Gorsko kolo omogoča vožnjo po vseh terenih, seveda v
okviru kolesarjevih zmožnosti. Dokler se kolesar drži cest in
poti, težko govorimo o škodljivem vplivu na okolje. Problemi
se pojavijo, ko zapusti pot in zapelje na travnik, na polje
ali v gozd. Pod debelimi pnevmatikami prihaja do mehanskih
poškodb tal in vegetacije, uničevanja podrasti v gozdu,
poškodb korenin. Škoda se zelo poveča v primeru vožnje po
vlažnih, močvirnatih predelih, ali pa od snežnice in dežja
razmočenih tleh. Škodljiva je predvsem vožnja z blokiranimi
zavorami, torej vožnja navzdol. Poškodovanost vegetacije in
tal lahko na neugodnih površinah sproži erozijske procese.
Poleg tega vožnja izven poti poveča nevarnost motenja živali.
Drugačne vrste problemi pa so nasprotja med gorskimi
kolesarji in drugimi uporabniki prostora, ki so v njem
prisotni že dalj časa. Pojav novega uporabnika seveda poruši
ustaljeno ravnotežje in pomeni iskanje novih medsebojnih
odnosov. Tako prihaja do nasprotij med gorniki in kolesarji
zaradi uporabe istih poti, pri čemer se pešci ob srečanju
počutijo ogrožene. Do sporov z lovci prihaja zaradi plašenja
divjadi, z gozdarji in kmetovalci pa zaradi uničevanja tal in
rastlinstva. Za dosego ponovnega ravnotežja je zato potreben
medsebojni dogovor, izoblikovanje pravil, ki se jih bodo
držali vsi uporabniki prostora.
Če se gorski kolesar drži določenih pravil vedenja (kot
to velja za vse obiskovalce gorskega sveta), ne predstavlja
pretirane obremenitve v tem okolju pa tudi ne sovražnika že
uveljavljenih dejavnosti. Celo nasprotno, gorsko kolesarjenje
prispeva k zmanjšanju uporabe motornih vozil, katerih
prisotnost je v gorskem svetu vse prej kot blagodejna. Ali ni
gorski kolesar bolj okoljevarstveno usmerjen kot pa gornik, ki
se skoraj do cilja pripelje s svojim jeklenim konjičkom?

Pravila vedenja:
* Veljala naj bi splošna prepoved vožnje izven poti,
torej
po travnikih, poljih in gozdovih. V zadnjem času je vse več
primerov kolesarjenja po smučarskih progah, kar pa večinoma ni
primerno, saj so travnate površine na strojno izravnanih tleh
smučišč izredno nestabilne in občutljive.
* V visokogorju, nad gozdno mejo naj gorski kolesarji ne
bi
vozili, razen če v ta brezgozdni prostor vodijo ustrezne,
dovolj široke in utrjene poti (stare vojaške poti, gorske
avtomobilske ceste). Za kolesarjenje bi jim ostala na
razpolago množica gozdnih, kmetijskih in podobnih kolovozov in
cest v nižjih predelih. V primeru stroge zavarovanosti nekega
območja pa seveda veljajo strožje omejitve.
* Vožnja po slabo utrjenih in razmočenih poteh ni
priporočljiva.
* Transport koles z žičnicami naj ne bi bil dovoljen.
* Kolesar naj tako kot vsi uporabniki gorskega prostora
povzroča čim manj hrupa, da ne bi plašil divjadi.
* Divja vožnja po poteh ni primerna, če s tem ogrožamo
ostale uporabnike poti. Ob srečanju zmanjšamo hitrost, po
potrebi sestopimo in se umaknemo s poti. Pešci naj imajo
prednost.
* Za organizacijo tekmovanj in množičnih
gorsko-kolesarskih
prireditev gorski svet ni primeren.
* Potrebno bo označiti posebne poti za gorka kolesa in
izdelati zemljevide z označenimi primernimi potmi. Pravočasno
sodelovanje z gozdarji in okoljevarstveniki lahko odpravi
možna poznejša nesoglasja in poskrbi za čimbolj pestre trase
poti.
* Priporočljivo je včlanjenje v organizacije, ki
združujejo
gorske kolesarje. Tam bomo dobili mnoge koristne napotke in
organizirano uveljavljali svoje interese.


POZIV LJUBITELJEM, OBISKOVALCEM IN PREBIVALCEM GORSKEGA SVETA

Če na izletih in popotovanjih, ob delu ali razvedrilu opazite
nepravilnosti ali naletite na probleme, za katere menite, da
so posledica človekovega pretiranega poseganja v okolje, vas
prosimo, da svoja opažanja sporočite Komisiji za varstvo
gorske narave pri Planinski zvezi Slovenije, Dvoržakova 9,
Ljubljana. Sporočite nam tudi, če boste zvedeli za načrte, za
katere menite, da niso najbolje prilagojeni okoljevarstvenim
zahtevam. Veliko lažje je namreč ukrepati v fazi načrtovanja
kot pa tedaj, ko je škoda že povzročena. Skupaj in
organizirano bomo laže ukrepali, posredovali in iskali
ustrezne rešitve ter tako poskušali čim bolj ohraniti naš
ranljivi gorski svet.

Besedilo: Igor Maher
Planinska zveza Slovenije, Ljubljana, junij 1994
************************************************************



 
 



Sistem Gora
Copyright 2004 - FranceS



***pico
18.191.234.62(0)
1132706 (634414,194,498098)
1095535 (614123,66,481346)
razmere.e-gora.si